دیدگاه او
ری کراک قصد داشت سیستم رستورانی تاسیس کند که برای کیفیت همیشگی غذاها و روش واحد تهیه غذاها معروف باشد. او میخواست برگرها، سیبزمینیهای سرخ کرده، دسرها و نوشیدنیها مزه یکسانی در همه قسمتهای آمریکا از آلاباما تا آلاسکا داشته باشند.
فلسفه مثال زدنی
برای رسیدن به این هدف او الگوی منحصر به فردی داشت: ترغیب کردن تولید کنندگان و امتیاز داران برای خرید ایده او، کار کردن نه برای مک دونالد بلکه برای خودشان . فلسفه او بر پایه اصل ساده صندلی با سه پایه بود : یکی از پایه ها مک دونالد، دومین پایه امتیاز داران و سومین پایه تولید کنندگان مک دونالد. استحکام صندلی به هر سه پایه آن بستگی داشت.
ری کراک بزرگترین فرصت را در عرضه غذا برای خانوادههای مقتصد یافت که دنبال سرویس سریع، محیط تمیز و غذای با کیفیت بودند. او این نیاز و خواست را در جوکها و شوخیهای افراد، صفهای مشتریان و نحوه سفارش غذاها به وضوح مشاهده و از رویکرد خود بااین عنوان دفاع کرد که رفت و آمدها و ایستادنهای بیهوده ظاهر مک دونالد را تحت کنترل خانوادهها پایین میآورد. از طرف دیگر، ماشینهای اتوماتیک عرضه غذای آماده نیز تحت کنترل باندهای جنایی بود و عموم مردم از آنها اکراه داشتند. لذا در چنین شرایطی، عرضه غذای آماده با کیفیت و ارزان برای جوان دوچرخه سوار و یا رانندگان ماشینها حائز اهمیت بود.

عوامل شکست ناپذیری مک دونالد
مک دونالد در سه ماهه سوم ۱۹۹۶ با مباهات توانست ۱۲۶ سه ماهه سودآوری متوالی، را اعلام کند. عوامل این موفقیتها عبارتند از:
• منو و غذای ساده با کیفیت یکسان و هماهنگ در هزاران شعبه؛
• تعیین معیار و استاندارد برای تمام جنبههای عملیاتی و نظارت بر ارائه خدمات، تمیزی و پاکیزگی؛
• صمیمیت کارکنان علی رغم انبوه مشتریان و استفاده از تجهیزات انتقال غذا؛
• تبلیغات سنگین به ویژه برای خانوادهها و بچهها؛
• تشخیص محورهای مناسب تبلیغ در بازار یعنی خانواده و بچهها و جلب رضایت آنها با ارائه غذای باکیفیت به قیمت مناسب در بهترین محلهای شهر؛
خلاقیت در تبلیغات مک دونالد
مک دونالدز یکی از معروفترین برندهایی است که بر روی تبلیغات خلاقانه و به یادماندنی سرمایه گذاریهای عظیمی میکند. در سال ۱۹۶۰ کمپین تبلیغاتی مکدونالد با عنوان «به دنبال قوس های طلایی» (که اشاره به دو آرک طلایی دارد که کنارهم حرف M را میسازند) فروش این شرکت را بسیار بالا برد. Ray Kroc به عنوان مغز متفکر مکدونالدز اعتقاد زیادی به تبلیغات داشت او بر این عقیده بود که تبلیغات هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است که اگر درست انجام شود در آخر چیزی بسیار بیش از آنچه هزینه شده را باز خواهد گرداند. با همین نگاه همواره تبلیغات نقش موثری در توسعه و پیشرفت مکدونالدز داشته است. در ادامه رقابت آگهیهای تبلیغاتی خلاقانه و جالب مک دونالد از سراسر دنیا را مشاهده میکنید.
بدون دیدگاه