تصاویر بیت مپ یا رستر چیه؟ (Bitmap/Raster)

تصاویر بیت مپ
تصاویر بیت مپ

تصاویر بیت مپ یا رستر چیه؟ (Bitmap/Raster)

 

بیت مپ فرمت تصاویری که بر پایه پیکسل کار میکنن که هر کدوم از این پیکسل ها دارای اطلاعات نور و رنگ مربوط به خودشه.

پیکسل ها مثل صفحه کیبورد میمونن که از کنار هم قرار گرفتن (با ماهیت متفاوت)، استفاده از کامپیوتر رو برای ما فراهم میکنن.

رزولوشن در تصاویر بیت مپ

هر چی تعداد پیکسل ها در یک تصویر بیشتر باشه رزولوشن بیشتر و کیفیت بهتری داریم ولی این همیشه خوب نیست چون ممکنه حجم فایل به حدی زیاد بشه که پرینتر ها قدرت چاپ با این حجم بالا رو نداشته باشن.

هر پیکسل از تصویر به صورت جداگانه میتونه اطلاعات منحصر به فردی داشته باشه که این باعث میشه که بتونیم فیلتر ها یا افکت های زیاد و متفاوت رو روی تصویر به خوبی اعمال کنیم.

یکی از خاصیت تصاویر  Bitmapیا Raster اینکه اگر ابعاد تصویر رو (با توجه رزولوشن) خیلی بزرگ کنیم از کیفیت و وضوح تصویر کم میشه. برای جلوگیری از این اتفاق میتونیم از لایه های SmartObject یا Shape های وکتور و... استفاده کنیم.

از کاربرد های تصاویر وکتور برای طراحی لوگو و طراحی متن های گرافیکی و طراحی آیکون میتونیم نام ببریم. به طور کل در مواردی که کیفیت تصاویر برای ما مهم است یا میخوایم از خروجی کارمون چاپ بگیریم، بهتره از وکتور استفاده کنیم.

بعضی از فرمت های تصاویر Bitmap

PSD: فرمت استاندارد فایل های فتوشاپ لایه باز

TIFF: فرمت فشرده شده بدون کاهش کیفیت (مناسب برای چاپ)

JPEG: فرمت فشرده شده (بیشتر مناسب برای وب)

PNG: فرمت فشرده شده با Transparency (بدون پس زمینه)

PDF: فرمت فشرده شده هم برداری و هم پیکسلی (مناسب برای چاپ و وب)

GIF: مناسب برای انیمیشن های کوتاه

مد رنگی Bitmap در فتوشاپ

در واقع یک مد رنگی سیاه سفید که به صورت پیکسل پیکسل بوده و این پیکسل ها یا سفید هستن یا سیاه و هیچ طیف رنگی خاکستری وجود نداره.

جالبه که بدونید که اگر تصاویر با مد رنگی بیت مپ رو با فاصله نگاه کنیم به ظاهر از طیف رنگی خاکستری استفاده شده ولی در واقع این تراکم پیکسل ها در نواحی مختلف تصویر باعث شده طیف خاکستری به چشم بخوره.

مد Bitmap در فتوشاپ حجم پایینی داره و ما میتونیم از فایل های تصویری در این فرمت برای موقعیت هایی که حجم پایین فایل مد نظره، استفاده کنیم. البته برای بهینه سازی حجم فایل های خروجی فتوشاپ، باید با فرمت های مختلف استاندارد آشنایی داشته باشیم و بهترین فرمت رو برای این کار انتخاب کنیم.

وقتی میخوایم از فرمت Bitmap استفاده کنیم، حتما باید قبلش Color Mode تصویر رو به Grayscale خاکستری تغییر بدیم و بعد از طریق منو Image و بعد زیرمنوی Mode و در نهایت گزینه Bitmap رو انتخاب کنیم.

مد رنگی بیت مپ فقط از رنگ سیاه خالص و سفید خالص تشکیل‌شده و رنگ‌های خاکستری رو از نزدیک و دور کردن نقاط سیاه به هم، به وجود میاد. از این مد رنگی بیشتر برای چاپ سیلک یا موارد مشابه، استفاده میشه.

یعنی درواقع اگر در طراحی، رنگی رو انتخاب کنیم، اون رنگ اگر به سیاه نزدیک‌تر باشه به رنگ سیاه، و اگر به سفید نزدیک‌تر باشد به رنگ سفید نمایش داده میشه.

با توجه به این خاصیت تصاویر بیت مپ، کیفیت تصاویر با خروجی Bitmap، از کیفیت کمتری برخوردار است. به‌طورکلی در این حالت رنگ، نمیتونیم از رنگ ‌های دیگه یا از ادجاستمنت و فیلترها استفاده کنیم. همچنین هیچ‌گونه تغییری به جزء چرخش ۹۰ درجه یا ۱۸۰ درجه و معکوس کردن در جهت‌های افقی و عمودی اعمال نمیشه و اغلب ابزارهای فتوشاپ در حالت رنگ Bitmap در دسترس نیستن.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *