پلتفرم (platform) چه مفهومی دارد؟

پلتفرم
پلتفرم
پلتفرم چیه؟ (Platform)
در لغت به معنی سکو هست که توی سالن های تئاتر و سینما، به اون قسمت سن که ارتفاع بالاتری داره پلتفرم میگن.
از پلتفرم تو زمینه های مختلفی نام برده میشه.
در زمینه سخت افزار ها، نرم افزار ها، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، کسب و کار های بزرگ و کوچیک، دنیای دیجیتال و به طور کل میشه گفت امروزه تو اکثر مشاغل دخالت داره.
با گسترده شدن و فراگیر شدن اینترنت، دنیای پلتفرم ها هم بزرگ تر شده و باعث رشد سریع تر، بازده بهتر و بزرگتر شدن مشاغل شده، به طوری که پلتفرم ها در فضای کاری به خصوص در دنیای دیجیتال و اینترنت به صورت شبکه ای و گسترده کار میکنن و اصلی ترین خصوصیاتشون صرفا رابط یا واسطه بین عرضه و تقاضا یا تولید کننده و مصرف کننده هست و کارهای پلتفرمی هیچ تخصصی در تولید و عرضه کالا یا خدمات ندارن.
نکته! شرکت هایی که به واسطه یه سری از وب سایت ها یا اپلیکیشن ها محصولات خودشون رو تو دید مخاطب میزارن و به فروش میرسونن، یک پلتفرم نیستن و نوع کسب وکارشون خطی و مسقیمه که نوع فروش و ارائه محصولشون متفاوته که به این نوع کسب و کارها، شرکت های خطی یا (pupline) گفته میشه.
البته در ایران به این نوع از کسب و کار ها سنتی هم گفته میشه.
از اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام، گوگل و آمازون نمونه های خارجی، و آپارات، دیجی‌کالا، دیوار، اسنپ، تپ سی، کافه بازار و شیپور رو به عنوان نمونه های موفق داخلی میتونیم نام ببریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *