
در مونوگرام از حروف اصلی استفاده کنید!
زمانی که نامتان از بیش از یک واژه تشکیل شده، در طراحی لوگو با حروف نام تجاری (مونوگرام) به تمامی حروف اول آن نیاز دارید. شرکت نیو بالانس (New Balance) در بازطراحی لوگوی خود اینبار به جای یک حرف از دو حرف NB استفاده کرد و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. HP که مخفف هیولت-پاکارد است و یا GE که نماد جنرال الکتریک می باشد نیز از این موضوع بهره برده اند. اما آن ها چه چیز را نادیده گرفته اند؟


حرف «E» برای یک هتل زنجیره ای استفاده شده است، کدام هتل؟ شاید اگر (امبسی سوئیتس)، به جای یک حرف از دو حرف (حروف اول هر دو واژه ی نامش) استفاده کند، در خیابانها بیشتر به چشم بیاید.

ذهن انسان در قالب واژه ها فکر می کند. اگر لوگوتایپ فیسبوک از دو واژه تشکیل شده بود، می شد از دو حرف FB به عنوان علامت انحصاری استفاده کند .اما حال که دو واژه به هم چسبیده و یک واژه تشکیل داده اند، این شرکت تنها از حرف «F» به عنوان نماد و چکشی بصری خود استفاده می کند.

اشتباه نماد دابل تری (Double Tree) را تکرار نکنید!
در سویی دیگر «هتل های دابل تری» قرار دارند که شمایلی خاص از دو درخت را به عنوان نشان تجاری به خدمت گرفته اند. این برند با زیرکی از روالی منطقی بهره گرفته است. شما باید اول نام برند را بخوانید تا سپس متوجه شوید آنچه می بینید، نماد دو درخت است. این ها بیشتر شبیه راکتهای پینگ پنگ هستند.

به تازگی دابل تری نشان خود را تغییر داده است. از این نشان جدید می توان فهمید که مدیران دابل تری تا چه حد گفتارمحور شده اند.به جای دو درخت، از یک درخت استفاده می کنند و یک حرف «D» برای واژه ی «Double». اگر نام شما دابلتری (به معنی دو درخت) است،چرا فقط از یک درخت استفاده کرده اید؟
و اینکه چرا حرف «D» به جای اینکه قبل درخت بیاید پس از آن قرار گرفته؟ گویی نامش «تری دابل» بوده. صحبت از تفکر وارونه است. این تصویری نیست که در نگاه اول پیامش را منتقل کند. معمایی است که باید رمزگشایی شود.
ایده بصری باید در نخستین نگاه درک شود، نه مثل یک معما برای حل آن به زمان نیاز داشته باشیم.
مونوگرام باید ایده ای را با خود حمل کند.
این حروف باید ایده هایی کلامی را به مخاطب انتقال دهند تا بتواند جایگاهی منحصر به فرد را در ذهن او به وجود آورند که در مونوگرام هایی که نام برده شد (HP و GE و N ) این موضوع نادیده گرفته شده است.
مک دونالد هم از نخستین حرف نام خود برای طراحی نشانش استفاده کرد. اما با انتخاب نام «طاق های طلایی» برای این نماد، از ایده ای پیش پا افتاده فراتر رفت و ایده بصری اثربخشی ابداع نمود. طاق های طلایی، پیشرو بودن این برند را در صنعت خودش به تصویر می کشد.

ایده را باید بتوان به سادگی فریاد زد…
بر خلاف چیزی که جامعه هنری ممکن است بگوید، عناصر تصویری هیچگاه به خودی خود بر ذهن انسان تاثیر نمی گذارند و برای باز کردن چتر خود روی ذهن مخاطب باید ارتباطی کلامی نیز برقرار کنند. ارتباط کلامی یعنی آنکه بتوانی ایده را با واژه ای شناخته شده صدا بزنی. مانند قوطی کمرباریک تبلیغات کوکاکولا، فلش موجود در طراحی لوگو تایپ فدکس، یا ستاره سه پر در طراحی لوگو مرسدس بنز، سیب گاز زده شرکت اپل، سیبل پرتاب تاید، علامت پلاس صلیب سرخ، صورتک خندان پپسی و…
باید توجه داشت که همیشه واژه های کامل، از مخفف ها برتر هستند. هیچ گاه پیکتوگرام نایکی نمی تواند جایگاه نوشته نایکی را پر کند و یا f فیسبوک، پرنده توییتر و …
بدون دیدگاه