هفت سبک مهم لوگو

انواع لوگو

انواع لوگو


اگر کسی هستید که به دنبال لوگو مناسب برای برند خودتون میگردید، این مقاله میتونه بهتون کمک کنه که انتخاب بهتری داشته باشید.
میخواهیم انواع لوگو و کاربردهای هر کدوم رو با هم بررسی کنیم:
اگرچه لوگوها معمولا از ترکیب تایپوگرافی و تصویر هستند، هر نوع اوگو احساس متفاوتی به برند شما می دهد. از اونجایی که لوگوی شما اولین چیزی هستش که مشتریان شما مشاهده می کنن، قطعا می خواهید مطمئن بشید که اون رو به درستی انتخاب کرده اید.
، این لوگو ها از حروف نام برند تشکیل شده اند مثل: HBO, NASA, IBM
اینا همه اولین حروف تشکیل دهنده نام برند هستند، برندهایی که نامشون طولانی بوده، اومدن این کار رو کردن که با یادآوری دو یا سه حرف بتونن برند خودشون رو به معرفی کنند. با این تعریف یه lettermatk مبتنی بر تایپوگرافی هستش و هدف همونطوز که گفتیم ساده سازیه
به عنوان مثال، گفتن و به یاد آوردن ناسا در مقابل the national Aeronoutics space administration یا به فارسی اداره ملی هوانوردی و فضایی، بسیار بسیار ساده تره.
از اونجایی که تمرکز ما میاد روی حروف ابتدایی علاوه بر اینکه متناسب با بیزینس شما هست، توی چاپ هم بسیار خوانا می افته.
دسته بعدی لوگو تایپس ها یا word mark ها که مثل دسته قبلی روی نام برندتون تمرکز دارند، بنابر این font based هستند. مثل cocacola یا  visa
وقتی که یک شرکت نام مختصر و مشخص داشته باشه این word mark ها خیلی خوب و عالی عمل میکنند. لوگو google نمونه عالی از این لوگوهاست. این لوگو به تنهایی خودش جذاب و به یاد موندنیه و وقتی که اومده با یک تایپوگرافی قوی ترکیب شده، شناخت لوگو رو بسیار ساده تر کرده. پس از اونجایی که فونت ها بسیار مهمدهستند، تایپوگرافی هم اهمیت زیادی پیدامیکنه و فوکس شما روی نام برندتون است، بنابراین فونتی انتخاب بکنید که ذات برند شما و کاری که برندتون انجام میده رو خوب بتونه به نمایش بزاره. به طور مثال برندهایی که در حوزه فشن فعالیت میکنند، تمایل دارند که از فونت های تمیز و ظریف استفاده کنند، که اون احساس high-end بودن و احساس اینکه برند شما کیفیت خوبی داره حالا هرچقدر که میخواد قیمتش بالا باشه رو انتقال بده به مخاطب، در حالی که توی دفاتر حقوقی یا دولتی، تقریبا همیشه متن های سنتی و سنگین تر استفاده میشد که به مخاطب امنیت رو القا بکنه.
حالا چه زمانی از این لوگوها استفاده بکنیم؟
موقعی که بیزینس شما نام طولانی داره از lettermark ها استفاده بکنید، اگر یه بیزینس تازه تاسیس هستید که باید نام خودشو به مردم بشناسونه از wordmark ها استفاده بکنید و مطمئن بشین که نامتون به اندازه کافی کوتاه هست که به خوبی بتونه دیزاین بشه.
اگر بیزینسی هستید که می خواید نامتون در ذهن مردم بمونه، هر دو مدل لوگو برای بیزینس های در حال توسعه یا نو پا مناسب هستند.
دسته سوم pictorial mark ها هستند که یک آیکون گرافیکی اند و میتونیم بگیم که graphic base هستند، تصویری هستند که وقتی به اون برند فکر میکنید به ذهن شما می رسن. مثل سیب در اپل یا پرنده در لوگو توییتر.
یه لوگو واقعی در واقع میتونه فقط شامل یک تصویر باشه، بزرگترین نکته ای که باید هنگام یک پیکتوریال در نظر بگیریم اینه که چه تصویری رو انتخاب میکنید، در واقع تصویری که انتخاب نیکنید تا زمانی که برند شما وجود داره به اون میچسبه و عضو جدایی ناپذیر از لوگو شماست. به همین دلیل در اپیزود قیمت لوگو چنده این نکته مهمه که خیلی فرق میکنه برای چه کسی داریم لوگو طراحی میکنیم.
حالا باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید از نام برندتون استفاده کنین مثل کاری که john deer کرد و از گوزن برای لوگو خودش استفاده کرد یا به دنبال ایجاد معنا عمیق تر هستید مثل کاری که اسنپ چت کرد و از لوگو ارواح برای معرفی خودش استفاده کرد.
یا اینکه میخواید احساسات مردم رو برانگیخته کنید .مثل کاری که world wild life یا بنیاد حیات وحش جهانی کرد و از تصویر پاندا که یک گونه در حال انقراض بود برای لوگوش استفاده کرد.
و اما دسته چهارم که Abstrack logo ها هستند، Abstrack logo ها نوعی از pictorial ها هستند ولی با این تفاوت که به جای اینکه یک تصویر قابل تشخیص باشند مثل سیب یا پرنده یک شکل هندسی انتزاعی هستند مثل دایره تقسیم شده در برند پپسی یا گل های برند آدیداس. فایده Abstrack ها اینه که بدون تکیه بر پیامدهای فرهنگی یه تصویر خاص میتونن فعالیت شرکتشون رو به طور نمادین منتقل بکنند، به این صورت که از طریق رنگ و فرم میتونین معنا و مفهوم خاصی رو منتقل بکنید و احساسات خاصی رو در مورد برندتون پرورش بدید.
دسته پنجم Mascot logo  ها هستند، لوگو هایی هستند که شامل یک شخصیت مصور هستند، اغلب رنگارنگ اند، شامل شخصیت های کارتونی هستند و همیشه سرگرم کننده اند. در واقع یک راه عالی برای یک شخصیت سخنگوی برند شماست.
این شخصیت مصور نماد شرکت شما میشه، سفیر بیزینس شما میشه. مثل کاراکتر KFC یا Mr peanut. این لوگوها برای شرکت هایی که می خوان با خانواده ها و بچه ها تعامل داشته باشن و فضای سالمی رو برای اونها فراهم کنن خیلی عالی هستند. توی مسابقات ورزشی هم باعث میشن که محیط پویاتر بشه و مخاطب رو درگیر کنه.
چه زمانی از این لوگوها استفاده بکنیم؟
لوگو های pictorial و Abstack برای بیزینس هایی که در سطح جهانی هستند خیلی خوب عمل میکنند. مثلا زمانی که ترجمه نام برندتون به تنهایی گویا نیست خیلی میتونه گزینه خوبی باشه. اگر تغییرات برند خودتون رو از قبل پیش بینی نکرده باشید، pictorial لوگوها نمیتونن گزینه خوبی باشن. به این دلیل که ممکنه مثلا شما پیتزا بفروشید و از پیتزا به عنوان پیکتوریال استفاده بکنید، ولی چه اتفاقی می افته اگر در آنده تصمیم بگیرین که ساندویچ با همبرگر هم به بیزینستون اضافه بکنید؟ Abstrack لوگوها یا علائم انتزاعی به شما این امکان رو میدن که تصویر کاملا منحصر به فردی رو برای بیزینس خودتون ایجاد بکنید. البته باید این کار و به یک طراح حرفه ای بسپارید که به رنگ و فرم آشنایی داشته باشه و بتونه اون ها رو به یک معنا پیوند بده.
اگر میخواید با بچه های خردسال یا خانواده ها تعامل برقرار کنید از یک لوگو mascot استفاده بکنید. مزایای استفاده از این لوگو اینه که مشتری رو تشویق می کنه که تعامل بکنه با برند شما و همچنین یک ابزار عالی توی تبلیغات رسانه های اجتماعی و رویدادهای بازاریابی است. منظورم اینه که کدوم بچه ای که نمیخواد با یه شخصیت کارتونی خیلی بامزه سلفی بگیره؟؟
اما یادتون باشه که ممکنه نتونید از یک مسکات در تمام موارد بازاریابی خودتون استفاده بکنید. به طور مثال این لوگوها ممکنه که روی کارت ویزیت چاپ خوبی نداشته باشه، بنابراین میتونن از دسته بعدی لوگوها یعنی combination mark ها استفاده کنید.
دسته بعدی combination mark ها هستند. این لوگوها ترکیبی از وردمارک ها با واتر مارک و مسکات و ابسترک و پیکتوریال ها هستند. تصویر و متن رو میتونیم کنار هم یا روی هم قرار بدیم مثل لوگوهای burger king و locost.
از اونجایی که نام با تصویر همراه میشه یه لوگوی combination یا لوگو ترکیبی میتونه یه انتخاب همه کاره باشه. از ترکیب متن و آیکون یا تصویر برای تقویت لوگو خودتون استفاده بکنید. وقتی که از لوگوهای ترکیبی استفاده میکنید مردم بلافاصله شروع به پیوند دادن نام شما با علامت تصویری خواهند کرد. در آینده ممکنه حتی لازم نباشه از نام برندتون استفاده بکنید و اون آیکون به تنهایی معنا و مفهومی که میخواهید رو برسونه.
و اما دسته آخر لوگوها emblem ها هستند. این لوگوها یک نوشته داخل یک آیکون یا تصویر هستند.چیزی شبیه مدالها و مهرهای قدیمی که تا به حال دیدیم. این لوگوها یک ظاهر سنتی و کلاسیکی دارند، به همین دلیل برای مدارس و سازمان های دولتی میتونن انتخاب خوبی باشند.صنعت خودرو هم خیلی به استفاده از این لوگوها علاقه نشون داده. حتی شرکت هایی اومدن این لوگوها رو با توجه به استانداردهای قرن بیست و یکم مدرنیزه کردند، مثل نماد پری دریایی starbucks یا لوگو هاروارد. به دلیل اینکه این لوگوها گرایش دارند که از جزئیات بالاتر استفاده کنند. یه جورایی در هم آمیخته میشن و تطبیق پذیری لوگو کاهش پیدا میکنه. در واقع نمیتونن لوگوهای همه کاره ای باشند. مثلا نوشته های روی بیزینس کارت ممکن است ناخوانا چاپ بشن یا توس جزئیات زیاد لوگو گم بشن، بنابراین اگر قصد دارید از این لوگوها استفاده بکنید تا حد امکان ساده نگهشون دارید و پیچیدگی توشون ایجاد نکنید.
چه زمانی از این لوگوها استفاده کنیم؟
لوگوهای ترکیبی تقریبا برای هر بیزینسی خوب عمل میکنه، بسیار تطبیق پذیرند و همه کاره هستند. معمولا بسیار منحصر به فرد هستند و در بین شرکت های برجسته محبوب ترین لوگوها هستند. لوگوهای emblem به دلیل ظاهر سنتی که دارند بسیار مورد توجه سازمان های عمومی و مدارس هستند و حتی برای بیزینس های کوچک تر و در حال پیشرفت هم میتونن خوب عمل کنند، به ویژه در صنایع غذایی و آشامیدنی مثل برچسب های قهوه استارباکس
از همراهی شما سپاسگزاریم.

مقالات آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *