دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه است؟

دیجیتال مارکتینگ- digital marketing

دیجیتال مارکتینگ- digital marketing


دیجیتال مارکتینگ چیست و دیجیتال مارکت ها چیکار میکنن؟
ماهایی که ساعت های زیادی رو داریم توی دنیای دیجیتال میگذرونیم احتمالا میدونیم که چه بیزینس هایی توی این فضا شکل گرفته و چه تبلیغات جذابی داره انجام میشه. حتی خیلی از کسب و کارهایی که تبلیغاتشون برای بیلبورد و تبلیغات پرینت شده و تلویزیون و تبلیغات رادیویی بوده امروزه به تبلیغات آنلاین هم روی آوردن و دارن فیدبک های خیلی خوبی میگیرن و این همون دلیلیه که الان برندهای بزرگ و کوچک دارن توی این فضا تبلیغات انجام میدن و بیزینس های محتلف توی این فضا داره شکل میگیره، واسه همین میخوام راجع به دیجیتال مارکتینگ یه خورده ملموس تر براتون توضیح بدم تا بفهمیم واقعا چیه و دیچیتال مارکت ها دارن چه کاری انجام میدن.
اگر بخوایم تلفیق ساده از دیجیتال مارکتینگ بهتون بگیم اینه که شما با استفاده از یک سری تاکتیک ها محصولتون رو معرفی میکنید، پروموتش میکنید و به فروش میرسونید. تاکتیک هایی مثل سوشیال مدیا مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و ابزارهای مختلف دیگه. اما راستش و بخواین دیگه دیجیتال مارکتینگ همون مارکتینگه، یعنی پیشنهاد درست توی زمان درست و مکان درست. خیلی عجیب نیست اگه بدونید مشتریاتون دارن زمان زیادی رو توی فضای دیجیتال میگذرونن، اگه نیاز به چیزی پیدا کنن آنلاین میخرن، اگه بخوان اخبار و اطلاعات بخونن اون رو آنلاین میخونن یا اگه بخوان علائم بیماریشون رو بدونن توی گوگل سرچ میکنند و با احتمالا یه عالمه بیزینس و اینفلوئنسور و توی سوشیال مدیا فالو میکنن، واسه همینم هست که برندهای زیادی دارن از این فضا استفاده میکنن تا نسبت به محصولشون توجه و اعتماد ادم ها رو به دست بیارن. در واقع یکی از هدف هایی که ما توی دیجیتال مارکتینگ داریم اینه که وقتی مشتریای ما به اطلاعاتی نیاز دارن،ما اون رو در اختیارشون بزاریم تا هر موقع نیاز به خرید پیدا کردن کا یکی از گزینه های توی ذهنشون باشیم.
اینطوریه که در واقع شما یه عالمه نقطه دسترسی با مخاطباتون ایجاد میکنید، در توییتر، اینستاگرام، با استفاده از سایتتون یا از راه های مختلف تا بتونید سریع هر و راحت تر و دائمی تر باهاشون ارتباط برقرار کنید. اما اگه هنوز براتون سواله که واقعا این کار چقدر فایده داره یا چقدر تاثیر داره، میتونیم یک روش بازاریابی رو بهتون معرفی کنیم که اگر در مورد بازاریابی و مارکتینگ بدونید قطعا در موردش شنیدید ولی اگر ندونید بهتون توضیح میدیم .
این روش در واقع مراحل تبدیل مشتری بالقوه شما به مشتری واقعیتون هستش.
اینطوریه که در مرحله اول خریداران در تلاش اند که راه حلی برای نیازشون پیدا کنن و در واقع این مرحله ای هستش که شروع میکنن به جمع کردن اطلاعات و اگر اطلاعاتی که شما بهشون میدید یا همون محتوایی که در اختیارشون میزارید مفید و جالب باشه با احتمال خیلی بیشتری به مرحله بعد میرون.
اگر کسی تا اواسط این روش بیاد به این معناست که شما توجهش رو جلب کردید، یعنی یکی از گزینه های پررنگ براش هستید و مشتری کم کم شروع میکنه بین گزینه های مختلف، حذف کردن گزینه ها و شما جز اون گزینه هایی میمونید مه میخوتد انتخاب بکنه. اینجاست که نشون دادن محتوایی که تخصص شما و بهتر بودن شما رو نشون میده میتونه خیلی مهم باشه. اما تازه توی مرحله آخر هستش که خرید اتفاق میافته. پس این انتظار که ما فکر کنیم به محض اینکه وارد بازار شدیم و محصولمون رو وارد بازار کردیم خرید ازمون انجام میگیره، یه ذره انتظار دور از واقعیته و مسیری که مشتری طی میکنه شبیه همین روشی بود که گفتیم، پس احتمال اینکه سریع ازمون خرید بکنن خیلی کمتره.
حالا ما تو دیجیتال مارکتبنگ هدفمون اینه که مسیر رو راحت  و ساده کنیم تا افراد بیشتر بتونن به مراحل پایینی راه پیدا کنن. اما این فقط یه قسمت داستانه ،در واقع فروش محصولتون یه قسمت داستانه، اینکه شما میتونید تبدیل بشید به فرد یا برند مورد علاقه مشتریاتون میتونه بخش مهمی باشه. هر موقع به اطلاعات تیاز داشته باشن شما میتونید اون اطلاعات رو بهشون بدید، میتونید بهشون پینهادهای شگفت انگیز و تخفیف های خوب بدید  تا بتونن راحت تر و با هزینه کمتر خرید بکنن و دائم باهاشون در ارتباط باشید.
مثلا فرض کنید من دنبال بهترین رستوران تهران میگردم، سرچ میکنم و به کلی گزینه میرسم و شروع میکنم به غربال کردن این گزینه ها با توجه له معیارهایی که برای من مهمه، مثلا محیطی که دارند، نظرات بقیه، اینکه چه کسایی اونجا میرن، قیمت هاشون، غذاهایی که سرو میکنن و خیلی پیزای دیگه که شاید برام مهم باشه. حالا فکر کنید یک رستوران خیلی خوب باشه مه اسمش توی گوگل برای من نمایش داده نشده باشه، خب احتمال اینکه من اصلا همچین رستورانی رو بشناسم خیلی میاد پایین تر.
اما بین همه اون رستوران ها وقتی گزینه مورد علاقه مو پیدا کردم احتمالا میرم سایتشون رو نگاه میکنم تا در مورد یه سری چیزا بیشتر بدونم، مثلا اینکه آیا امکان سفارش آنلاین دارن یا نه، بعد یه سر میزنم به سوشیال مدیاشون ببینم اونجا چطورن، عکسای خوبی دارن، عکسای غذاشون چطوریهف چه غذاهایی دارن، آدما چی گفتن و مثلا اونجا متوجه میشم که یه آفر خیلی خوب برای امروز دارن، واسه همین یکی از دوستامو تگ میکنم و در مورد غذاهای که داره بهشون میگم ومیگم که حتما با هم بریم. اگر از محصولشون خریداری بکنیم و ببینیم اون چیزیه که میگفتن احتمالا حالا حالاها یکی از گزینه های خرید من هستن.
این دقیقا همون مسیریه که یک دیجیتال مارکتر به وجودش میارهف میاد برای ساختن این مسیر از یک سری ابزار استفاده میکنه مثل سوشیال مدیا، مثل ایمیل یا ابزارهای مختلف دیگه و با استفاده از فیدبک هایی که میگیره به بهبود آن شروع میکنه. در واقع اینکه ما میتونیم اندازه گیری و ارزیابی بکنیم یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ هستش.

مقالات آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *