روانشناسی رنگ ها در طراحی و تبلیغات

color-psychology

اینکه چه رنگی چه مفهومی رو منتقل میکنه و توی چه موقعیتی باید از اونها استفاده کرد. رنگ هایی که حس القا کننده دارند.
به ترتیب آبی که بیشترین حس القا رو داره و بعد رنگ سفید و سبز هستند. اگردقت کرده باشید عمدتا در مراکز درمانی از رنگ آبی استفاده میشه، داخل اتاق عمل ها و روپوش ها از رنگ سبز استفاده میشه، به همین دلیل است که شما میبینید از مجموع رنگ های آبی و سبز و سفید استفاده میکنن تا حس اعتماد رو در ذهن به وجود بیارن. اگر شما کاری رو انجام میدید که می خواید حس اعتماد رو القا کنید میتونید از ین رنگ ها استفاده کنید مثل طراحی لوگو، تبلیغات یا حتی طراحی دکوراسیون.
روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ سبز
روانشناسی رنگ سفید

برای نشان دادن حس سرعت و هیجان میتونید از رنگ های قرمز و زرد استفاده کنید. اگر به کمپانی های خودروسازی نگاه کرده باشید قطعا دیدید که معروف ترین برندهای خودرو که دارن روی سرعت و هیجان تمرکز میکنن از رنگبندی قرمز برای طراحی لوگو و طراحی محصولاتشون استفاده میکنن. بعد از رنگ قرمز، رنگ زرد تاثیر زیادی داره و عمدتا از رنگ قرمز و زرد برای ایجاد حس سرعت و هیجان استفاده میشه. اگر شما بخواید از رنگ قرمز استفاده کنید لزومی نداره که حتما خودرو تولید کنید، ممکنه که شما ارائه دهنده سرویس اینترنت باشید و با استفاده از رنگ قرمز بخواید این مفهوم رو به مخاطب برسونید که سرویس و خدمات ما سرعت بالایی دارد و مخاطب رو هیجان زده بکنید. در این مواقع میتونید از این ترکیب استفاده بکنید و برای کالاهایی که احساس میکنید قراره مخاطب رو تحریک کنه و اون رو به هیجان بیاره میتونید از این ترکیب رنگ بندی استفاده کنید.

روانشناسی رنگ ها در طراحی
psychology color

خب حالا برای اجناس ارزان قیمت از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟ طبق تحقیقات عمدتا از رنگ نارنجی و زرد استفاده میشه و خب اگر ما کالایی داشته باشیم که قیمتش کم باشه و بخوایم در نگاه اول این پیام رو برسونیم که کالاها و خدمات ما ارزان هستند و شما میتونید با هزینه کم اونها رو تهیه کنید، بهترین گزینه رنگ نارنجی و زرد است. کمپانی های بزرگی هستند که برای بازاریابی اجناسشون از رنگ نارنجی استفاده میکنند. حتی کمپانی های هواپیمایی وجود دارد که کل هواپیما رو به رنگ نارنجی درآوردن و بلیط هایی که میفروشن از تمام شرکت های هواپیمایی کم قیمت تره. استفاده از این رنگ به این شرکت کمک کرده که خیلی راحت به مخاطبان خودشون این مفهوم رو برسونه که کالاهای ما بسیار ارزان اند و شما میتونید با هزینه کم بلیط هواپیما تهیه کنید.

رستوران هایی هستند که خیلی هوشمندانه از ترکیب رنگ نارنجی و زرد و قهوه ای استفاده کرده اند و خیلی جالبه که قیمت غذاهاشون بسیار مناسب است، اینکه رستوران چقدر برای رنگ بندی و طراحی دکوراسیون هزینه کرده به کنار و موضوع مهم دیگری که هست اینه که رنگ بندی مناسب در کنار خدمات خوب میتونه تاثیر زیادی بر روی موفقیت و کسب و کار داشته باشه.

مفهوم رنگ ها

خب مبحث بعدی در مورد رنگ هایی هستند که نشون دهنده کیفیت و تکنولوژی بالا هستند. اگر هدف ما این باشه که کیفیت بالا رو به مخاطب القا کنیم و این پیام رو برسونیم که کالاهای ما کالاهای بسیار لوکس و با کیفیت هستند میتونیم از رنگ مشکی استفاده کنیم، رنگ مشکی بیشترین حس کیفیت رو به مخاطب القا میکنه و بعد رنگ آبی و خاکستری و سفید هستند.

روانشناسی رنگ ها در طراحی تبلیغات

مورد بعدی رنگ هایی هستند که مفهوم شجاعت رو القا میکنه. فرض کنید که شما دارید کالایی رو میفروشید که میخواید این حس رو به مخاطب القا کنید و یا شاید دارید پکیج آموزشی رو ارائه میدید که در کنار آموزش میخواید حس شجاعت رو هم به مخاطب القا کنید، حس ریسک پذیری و این حس که بتونن قاطعانه کارها و آموزش هایی که ارائه میدید و انجام بدن. در این شرایط استفاده از رنگ بنفش و قرمز و آبی میتونه بسیار تاثیرگذار باشه و به شما کمک کنه، دلیل اینکه این رنگ ها با مفهوم شجاعت شناخته میشه شاید دلیل تاریخی باشه و جنگ هایی که اتفاق افتاده تاثیر بسیار زیاد بر روی اینکه این رنگ ها حس شجاعت رو القا میکنه داره. اما موضوعی که باید بهش دقت کنید این است که خیلی از این رنگ ها به محض اینکه دیده بشه بر روی سیستم عصبی ما تاثیر میذاره و باعث میشه که هورمون هایی در بدن ما ترشح بشه که به صورت ناخودآگاه ضربان قلب رو بالا میبره و باعث ایجاد حس هیجان و یا شجاعت میشه. پس مفهوم روانی رنگ ها رو جدی بگیرید و سعی کنید که ازشون استفاده کنید.

روان شناسی رنگ ها

مورد بعدی رنگ هایی هستند که نشون دهنده تفریح و سرگرمی اند. به ترتیب رنگ های نارنجی، زرد، بنفش و قرمز بیشترین تاثیر رو در القای حس تفریح و سرگرمی دارند. اگر شما کالایی ارائه میدید که مرتبط با تفریح اند یا خدماتی مثل تورهای گردشگری و تفریحی ارائه میدید میتونید از این ترکیب رنگ استفاده کنید. قطعا اگه شما فروش کالا یا خدماتی دارید که روی تفریح مردم تمرکز میکند استفاده از رنگ هایی مثل خاکستری یا مشکی نمیتونه موفق باشه و احتمالا در عمل نتیجه خوبی نخواهد داشت.

ما سعی کردیم این موارد رو به صورت خیلی مختصر توضیح بدیم هرچند که اطلاعات در این زمینه بسیار است.

psychology colors

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *