علامت های کنار لوگوها (R TM C P)

علامت اختصاری لوگو
علامت اختصاری لوگو

علامت ®

در این مقاله سعی میکنیم به طور خلاصه علامت های کنار لوگوها (R TM C P) را توضیح دهیم.
در سال ۱۹۴۶ قانون علامت تجاری آمریکا این علامت رو (به شکل یه حرف R توی یه دایره) معرفی کرد، که مخفف Registered Trade Mark هست که کنار لوگو، آرم یا نشانه یه برند قرار میگیره.
به این معنیه که این شرکت در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا (www.uspto.gov) به ثبت رسیده و دارای حقوق مشخص و محفوظ برای اون برند هست.
صاحب برند در مقابل تقلب و هرگونه تخلف نسبت به برندش، برای شکایت یا حتی درخواست غرامت به صورت قانونی می تونه پیگیری و اقدام کنه.
البته این علامت صرفا مخصوص آمریکا نیست، تو خیلی از کشور های دیگه هم معتبر و دارای حقوق خاص خودشه، و همین طور اگر برندی به ثبت نرسیده باشه و از این علامت در لوگو خودش استفاده کنه تخلف کرده و نقض قانون محسوب میشه.

علامت TM

یکی دیگر از علامت های لوگوها که جزو اصلی ترین ها به حساب می آید، ترید مارک است.
TM مخفف Trade Mark هست (علامت تجاری) که این علامت هم کنار بعضی لوگو ها میبینیم.
این نماد بر خلاف R معرفی میشه به این معنی که برای داشتن این علامت در کنار لوگو، لزومی برای ثبت کردن برند در اداره ثبت نیست، در واقع برای برند هایی استفاده میشه که میخوان به مخاطب خودشون اعلام کنن که این شرکت یا برند فعالیت داره و این علامت تجاری یا لوگو در حال استفاده هست، در صورتی که هنوز به ثبت نرسیده.
قاعدتا داشتن این علامت در لوگو نمیتونه در مقابل تخلف یا تقلب از شخص حقیقی یا حقوقی دیگه محافظت بکنه و حتی میتونن از اون نشان استفاده کنن. البته TM برای متمایز کردن اسم برند با کلمه مشابه اون هم استفاده میشه.
حق کپی رایت
حق کپی رایت
علامت ©
حرف C مخفف Copyright است، همان قانون کپی رایت است، که در ایران خیلی معنی نداره.
اما در سایر کشورها شما حق ندارید یک فیلم، نرم افزار یا اثر هنری رو بدون اجازه صاحب اثر بفروشید.
این نشانه به این معنیه که فرد، ارگان، برند یا هر شرکتی؛ بدون اجازه داشتن از صاحب یک اثر هنری، اپلیکیشن، سیستم عامل و... حق فروش آن را ندارد و اگر تخلفی از این دست صورت گیرد، آن شرکت یا فرد باید جریمه آنرا طوری بپردازد که هزینه ی یک سال فروش آن محصول یا اثر هنری یا اپلیکیشن و غیره به صاحب اثر پرداخت شود.
 

حرف C یا نماد (حرف C توی یه دایره) رو حتی می تونید روی یک عکس ببینید.

عکسی که به طور اختصاصی از طرف یه شرکت یا نهاد یا حتی شخص گرفته شده و شما برای استفاده از آن عکس باید اجازه بگیرید و منبع رو ذکر کنید.
قانون حق تکثیر در هر کشوری متفاوت است، در بعضی از کشورها اعلان حق تکثیر همراه با علامت حق تکثیر © باید استفاده شود تا از آثار محافظت شوند.
تا قبل از سال ۱۹۸۹، تمام آثار منتشر شده در ایالات متحده آمریکا باید دارای یک اعلان حق تکثیر که شامل علامت© همراه با تاریخ نشر و نام مالک حق تکثیر می‌بودند، تا محافظت بشن ولی شرایط دیگر چنین نیست و استفاده از اعلان حق تکثیر در آمریکا اکنون اختیاری است، با این حال هنوز استفاده می‌شود.
در تمام کشورهایی که عضو کنوانسیون برند برای حمایت از آثار ادبی و هنری هستند، حق تکثیر به طور خودکار به آثار تعلق می‌گیرد و نیازی به ثبت از طریق دفترهای دولتی نیست. درحالی که برای اعمال حق تکثیر به ثبت نیاز نیست، ولی در حوزه‌های قضایی، ثبت به عنوان مدرک اثبات برای معتبر بودن حق تکثیر تلقی می‌شود.

 

حرف P یا علامت ℗ در موسیقی

حق کپی رایت در آثار هنری موسیقی رو با حرف P یا نماد ℗ نشان میدهند، یعنی حرف P مختص آثار موسیقیایی در دنیاست.
P در اینجا مخفف واژه ی Phonogram است که نشان دهنده صدا و آوا در انگلیسی است. یعنی حقوق کپی رایت در دنیای موسیقی کلا با کپی رایت های دیگر فرق داره (از نظر نماد).

 
 

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *