مخترع نرم افزار فتوشاپ کیست؟

مخترع نرم افزار فتوشاپ
مخترع نرم افزار فتوشاپ

مخترع فتوشاپ
احتمالا حدس میزنید که نرم افزار کامل و پیچیده ای چون فتوشاپ حاصل تلاش مجموعه ای از متخصصان باشد که سال ها کار کرده اند، اگر چنین حدسی زده اید در اشتباهید!
توماس و جان نول
اگرچه این روزها افراد زیادی در مجموعه شرکت ادوبی برای توسعه این نرم افزار و تولید نسخه های جدیدتر تلاش می کنند. اما فتوشاپ اصلی و اولیه فقط توسط دو برادر با کمی کمک از پدرشان ایجاد شده است.
یک روز توماس یک برنامه جزئی و کوچک را برای کامپیوتر پدرش نوشت. این برنامه تصاویر تک رنگ را به تصویر سیاه سفید تبدیل میکرد و روی مانیتور نمایش میداد. پس از کمی کار بر روی این برنامه، توماس قادر به ایجاد فرآیندهایی شد که جلوه های مختلفی را بر روی تصاویر اعمال میکردند.
پدر توماس، گلن نول، استاد دانشگاه بود. او نیز مانند پسرش علاقه مند به عکاسی و کامپیوتر بود.

گلن یکی از اولین افرادی بود که به رایانه APPLE ll PLUS دسترسی داشت، او مجاز بود این کامپیوتر را از محل کارش به خانه بیاورد. موقعی که توماس در دانشگاه مشغول به تحصیل بود، جان نول در بخش جلوه های ویژه در کمپانی مجیک اند اینداستریال لایت کار میکرد. هنگامی که او فهمید توماس بر روی کامپیوتر پدرش چه کار جالبی انجام داده است، به او پیشنهاد کرد، برنامه اش را به یک ویرایشگر تصاویر تبدیل کند. این پیشنهاد جرقه ای در ذهن توماس روشن کرد و جان و توماس با هم شروع به تولید این برنامه کردند.
تخصص برنامه نویسی توماس و تجربه طراحی جان در کنار هم جواب داد. دو برادر در سال ۱۹۸۸ نرم افزاری تحت عنوان “IMage pro” منتشر کردند. چند ماه بعد از انتشار این نرم افزار، دو برادر با شرکتی به نام ”BARNEYSCAN”  وارد همکاری شدند.
BARNEYSCAN که یک شرکت تولید و فروش اسکنر بود، تصمیم داشت ۲۰۰ نسخه از نرم افزار IMAGE PRO را برای اسکنرهای خود بخرد. پس از همکاری، دو برادر درگیر مشارکت بیشتر با شرکت های دیگر بودند، اما متاسفانه اکثر شرکت ها آنها را دور زدند. چند ماه بعد برادران نول توانستند توجه مدیران ADOBE را به محصول خود جلب کنند.
IMAGE PRO  از آن به بعد تحت نام تجاری PHOTOSHOP به عنوان محصولی رسمی از شرکت ادوبی انتشار یافت.
انتشار ADOBE PHOTOSHOP1.0  در فوریه ۱۹۹۰ آغاز تحولی بزرگ بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *