سیستم های رنگی یا سبک رنگی (Color Mode) را بیشتر بشناسیم

سیستم های رنگی
سیستم های رنگی
انواع سیستم های رنگی
RGB, CMYK, Grayscale, Lab color, Bitmap, Index Color, Multichannel
بخش اول RGB
مُد رنگی RGB از ۳ نور اصلی R(RED) ،G(GREEN) و B(BLUE) تشکیل شده که  تو مانیتور، تلویزیون و نمایشگرایی مثل موبایل مورد استفاده است. RGB یه مد رنگی اضافه شونده (Additive Color) به این معنی که با اضافه شدن به هم دیگه میتونن یه نور یا رنگ بسازن. اگه هر ۳ نور R.G.B رو به حداکثر برسونیم، نور سفید داریم و اگه برعکس عمل کنیم هر ۳ نور رو به حداقل یا بهتره بگم صفر کنیم هیچ نوری وجود نداره، پس به سیاه میرسیم. مثلا اگر تو فتوشاپ تو پنل Color Picker به ۲ نور قرمز و سبز بیشترین مقدار (تو عمق رنگ کانال ۸ بیتی ۲۵۵ رو بدیم) به رنگ زرد مطلق میرسیم حالا اگه نور سبز رو کم کنیم از میزان رنگ زرد نهایی کم میشه و به سمت قرمز میریم.
RGB خود نورده یا Self Illumination
مثال ۳ لامپ
اگه توی یک اتاق ۳ لامپ قرمز و سبز و آبی با وات های برابر داشته باشیم، هر ۳ لامپ رو به حداکثر وات خودشون برسونیم، توی اتاق نور سفید درست میشه.
حالا اگه هر ۳ لامپ خاموش باشه فضای اتاق تاریک (سیاه) میشه. به طور کل از نظر دنیای دیجیتال Black (سیاه) رنگ نیست، نبود نور هست که نورهای به سمت خودشو جذب میکنه.
ولی اگه لامپ قرمز رو ۳ وات اضافه کنیم و ۲ لامپ دیگه خاموش باشن، فضا رو به قرمزی میره.
تو مد رنگی RGB و تصویر ۸ بیتی، هر سه رنگ قرمز، سبز و آبی هر کدوم از ۰ تا ۲۵۵ واحد نور دارن، بنابراین تو فضای مد RGB Color ما میتونیم ۱۶،۷۷۷،۲۱۶ رنگ مختلف بسازیم. قاعدتا این سیستم رنگی دستمون رو برای ساخت رنگ های مختلف بازتر میزاره. اگر تصویرمون رو از ۸ بیتی به ۱۶ یا ۳۲ بیتی برسونیم، این بازه بازتر میشه و کار برای طراح راحت تر و همین طور خروجی کار از کیفیت رنگ بهتری برخوردار میشه.
یه نکته جالب!
چشم انسان قدرت درک ۱۰ میلیون رنگ رو داره با وجود اینکه در تصویری با عمق رنگ ۸ بیتی ما میتونیم بیشتر از ۱۶ میلیون رنگ و تو فضای ۱۶ بیتی خیلی بیشتر از این تعداد رنگ رو داشته باشیم!!!
حالا سوال اینجاست که وقتی چشم انسان درک نمیکنه پس چرا استفاده میکنیم؟؟!!
چون قرار نیست ما نگاه پیکسلی داشته باشیم، باید کل تصویر کیفیت بهتری پیدا کنه و حتی لبه های پیکسل های تک رنگ در عمق رنگ ۱۶ یا ۳۲ بیتی قاعدتا نرم تر از ۸ بیتی هستن.
 
بخش دوم: CMYK
مد رنگی CMYK از ۳ رنگ اصلی C(cyan) M(magenta) Y(yellow) K(black/key) تشکیل شده که برای طراحی های چاپی و دستگاه های چاپ (Printing) از این مد رنگی به جای RGB استفاده میشه که در اینجا جوهر جای نور رو میگیره.
CMYK یه سیستم رنگی کم شونده (Subtractive Color) به این معنی که با کم شدن میزان رنگ ها ما میتونیم به رنگ سفید (کاغذ) برسیم و برعکس هرچی تعداد دفعات ضربه زدن سوزن درام پرینتر بیشتر باشه، که به واسطه اون جوهر بیشتری تو یک نقطه استفاده بشه، از میزان روشنایی اون رنگ کم میشه و به سمت تیرگی میره.
البته به سیاه مطلق نمیرسیم تقریبا قهوه ای خیلی تیره هست که در چاپ سیاه گفته میشه و با K نشون میدیم البته چاپگر ها هم به K:100% CMY: 0% علاقه بیشتری تا سیاه مطلق CMYK:100% دارن چون جوهر کمتری استفاده میشه.
CMY خاصیت Reflective (بازتاب کننده) داره، یعنی از خودش نوری نداره که ما بتونیم ببینیم، در واقع نور سفید به این رنگ ها میتابه که تو فرآیند بازتاب با یه فرکانس و طول موج به چشم ما میتابه که ما اون رنگ رو مثلا زرد درک میکنیم.
مثلا: چیزهایی که قرمز به نظر میرسن، فقط نور قرمز رو منعکس میکنن، سطوحی که سفید به نظر میرسن، تمام طول موج نور رو منعکس میکنن، و اگر سیاه به نظر برسن، کل طول موج ها رو جذب میکنن، به خاطره همینه میگن تو تابستون واسه خنک بودن، لباس سیاه نپوشید!!!
مثال طبیعت
برای اینکه بهتر جا بی افته مثال طبیعت رو میگیم:
رنگ سبز در طبیعت وجود نداره!!!! چون سبز یه نورِ!!!!
در صورتی که طبیعت ماهیت زرد رنگ داره و تو برگ ها و درختان رنگدانه سبز به خودیه خود وجود نداره. حالا قضیه اینه که نور سبز نوری است که وقتی به رنگدانه های زرد برگ ها میخوره، تو بازتابش به چشم ما طبق فرکانس مشخص سبز دیده میشه.
فرمت خروجی
فرمت خروجی
فرمت های مناسب خروجی برای چاپ
میتونیم بگیم PDF پرطرفدارترین خروجی CMYK برای چاپ محسوب میشه چون تقریبا بیشتر نرم افزار های طراحی قابلیت دریافت این خروجی رو دارن.
ولی خب خروجی با فرمت های jpg, jpeg, eps, raw و مخصوصا Tiff میتونن خروجی های بهتری از نظر رنگ و کیفیت باشن.
نکته! در محیط فتوشاپ فضای رنگی RGB رنگای بیشتری نسبت به CMYK داره، پس وقتی فایلی رو از RGB به CMYK میخوایم تبدیل کنیم باید با علم رنگ ها و با استفاده از راهنمای نرم افزار فتوشاپ این کار رو انجام بدیم تا هارمونی رنگ بهم نخوره.
برخی اصطلاحات رنگ سیاه در CMYK
Cool Black (سیاه سرد): C60  M0  Y0  K100
Warm Black (سیاه گرم): C0  M60  Y30  K100
Designer Black (سیاه طراحی): C70  M50  Y30  K100
Rich Black (سیاه غنی): C 75  M68  Y67  K90
بخش سوم: مد رنگی Grayscale color
Grayscale دامنه ای از سفید مطلق تا سیاه مطلق هست که مابین این دو رنگ، ۲۵۴ رنگ خاکستری وجود داره که برای ساخت تصاویر سیاه و سفید و خاکستری بهترینه. Grayscale فقط با نور و درخشندگی (روشنایی) کار میکنه و هیچگونه اطلاعات رنگی نداره.
بخش چهارم: مد رنگی Bitmap
تنها عنصر تشکیل دهنده سیستم رنگی Bitmap، پیکسل های سیاه و سفید خالص هستن که با تراکم ۲ رنگ سیاه یا سفید، رنگ خاکستری ساخته میشه.
در واقع در قسمتی از تصویر که تعداد پیکسل های سیاه بیشتر باشن، اون قسمت تیره دیده میشه و هر چی تعداد پیکسل های سیاه کمتر بشن تصویر به سمت خاکستری روشن و در نهایت با حذف پیکسل های سیاه به سفید میرسه، البته برای دید با فاصله مشخص که جزئیات پیکسل ها دیده نشن.
این مد رنگی برای چاپ سیلک خیلی مناسبه.
بخش پنجم: مد رنگی Indexed color
این مد از ۲۵۶ رنگ که تو پالت رنگ خودش هست استفاده میکنه، که به خاطر حجم پایین و البته کیفیت پایین ولی مناسب، بیشتر در محیط وب استفاده میشه و اصلا برای چاپ مناسب نیست.
بخش ششم: مد رنگی Multichannel
مد Multichannel در هر کانال رنگی تقریبا ۲۵۰ رنگ خاکستری داره که این مد رنگی با این ویژگی فقط برای ماشین های چاپ تجاری مخصوص کاربرد داره.
مد رنگی Multichannel از لایه ها پشتیبانی نمیکنه و فقط یه لایه مسطح (Flat) داره که کانال های ترکیبی هم نداره و برای کارهای چاپی دو یا سه رنگ قابل استفاده هست.
بخش هفتم: مد رنگی LAB Color mode
یه مد رنگی آزمایشگاهی هست، به این معنی که تمامی رنگ های موجود در این سیستم رنگی در آزمایشگاه های رنگ تست و تایید شده و تقریبا شبیه چشم انسان عمل میکنه، بنابراین دقت و تنوع بیشتری نسبت به مد های رنگی دیگه برای ویرایش نور و رنگ تصاویر داره.
مد رنگی LAB دارای سه کانال L به مفهوم Lightness (میزان روشنایی) کانال A محدوده رنگی قرمز تا سبز و کانال B محدوده رنگی آبی تا زرد.
LAB بیشتر در پروژه های صنعتی برای چاپ لوگو یا طراحی های گرافیکی روی اشیاء استفاده میشه چون رنگ ها دقیقتر اعمال میشن.
مثل چاپ روی تی شرت، بدنه وسایل نقلیه، لوازم تحریر و ...
تفاوت Lab با RGB در فتوشاپ
اصلی ترین تفاوتشون، پنل channel هست که نوع تفکیک کانال ها به واسطه ی رنگ و نور متفاوته که این باعث میشه که Lab فضای گسترده تری نسبت به RGB داشته باشه که برای اشباع رنگ (saturation) و نور، Lab گزینه بهتری هست به علاوه، مقدار Noise در تغییر نور و رنگ در این مد رنگی به مراتب کمتر هست.
فایل های Lab رو میتونیم با فرمت های:
Photoshop EPS, Large Document, Format (PSB), PDF, Photoshop Raw, TIFF, jpg2000
ذخیره کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *