نکاتی درباره پوستر فتومونتاژ

پوستر فتومونتاژ
پوستر فتومونتاژ

فتومونتاژ
به طور کلی، در هنر و گرافیک، کلمه “مونتاژ” به معنای خلق ترکیبی از چندین تصویر یا عکس است. گاهی عکس‌های مختلف را چنان دقیق به هم مربوط می‌کنند که گویا عکس بطور عادی عکاسی شده‌ است.
بعضی اوقات از عکس ترکیبی عکاسی می‌شود تا عکس نهایی مرتبطی حاصل آید. همچنین نرم افزارهایی وجود دارند که میتوان با آنها این سبک را اجرا کرد.
نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ یکی از بهترین نرم‌افزار برای این هنر است.
در واقع میتوان گفت یکی از ویژگی‌های مهم که فتوشاپ برای آن ساخته شده‌ است همین فتومونتاژ است، این نرم‌افزار قدرت باور نکردنی به فتومونتاژ داده است که فرد حتی نمی‌تواند تفاوت بین واقعیت و ساختگی بودن آن را تشخیص دهد.

تفاوت فتومونتاژ با فتوکلاژ
فتومونتاژ با کلاژ متفاوت است. کلاژ یا تکه چسبانی روشی است که در آن از عکس و مصالح مختلفى از قبیل مقوا، بریده روزنامه، پارچه، عکس، اشیاء و … روى سطح بوم یا هر زمینهٔ دیگر چسبانده مى‌شود و یک ترکیب‌بندى را به وجود می آورد.
این روش در سال ۱۹۱۶ ابداع شد و نقاشان کوبیسم ازاین روش استفاده می کردند.
در کلاژ سازنده اثر ممکن است از عکسهایی که دیگر عکاسان ثبت کرده اند نیز استفاده کند که بحثهای بسیاری را نیز در پی داشت.
پس اگرشما مواد را در ترکیب بندی خاصی برای بیان منظور و اندیشه تان بگنجانید، و ازآن عکسی ارائه دهید یک فتوکلاژ ارائه داده اید.
این جمع آوری برای رسیدن به یک ترکیب بندی خاص است که حاصل نگاه و اندیشه خلاقانه سازنده میباشد.
گستردگی و تنوع دامنه این سبک و دسته بندی عکاسانه و وجود امکانات و نرم افزارهای کامپیوتری به سازنده اثر این امکان را میدهد تا تخیلات و رویاهای خود را بصورت یک اثر عکاسانه در این دسته بندی ارائه دهد. در دنیای وسیع تبلیغات تجاری، بسیاری از طراحان گرافیکی که در زمینه‌های مختلفی از جمله فرهنگی مشغول به کار هستند هم از این تکنیک استفاده می‌کنند.
کافی است با کمی دقت، رد‌پای فتومونتاژ را در آثار طراحی گرافیکی که بطور روزمره می‌بینید و یا طراحی می‌کنید تعقیب کنید تا شاهدِ قدرت و وسعت این تکنیک منحصر بفرد باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *