لورم ایپسوم چیست و چه کارایی دارد؟ lorem Ipsum

لورم ایپسوم
لورم ایپسوم
لورم ایپسوم چیست؟ (Lorem Ipsum)
لورم ایپسوم یه متن ساختگی، به ظاهر نامفهوم و بی معنیه که تو صنعت چاپ و طراحی گرافیک یا حتی طراحی قالب های سایت و... که تو خیلی از طرح های آماده به عنوان متن پیشفرض استفاده میشه و جانمایی نوشته ها، سایز و نوع فونت رو نشون میده تا مخاطب درک بهتری از خروجی کار داشته باشه.
بر خلاف تصور خیلی ها، لورم ایپسوم یه متن ساده نیست، این متن از حدود ۴۵ سال قبل از میلاد مسیح تو ادبیات کلاسیک لاتین ریشه داره و قدمت اون بیش از ۲۰۰۰ ساله.
“ریچارد مک کلینتوک، استاد لاتین در ویرجینیا” یکی از کلمات لاتین مبهم این متنو «consectetur» بررسی کرد و به ریشه های این کلمه تو ادبیات کلاسیک رسید که توضیحات بیشتر این کلمه تو کتاب (افراط های خوب و بد) اومده.
ولی رفته رفته از حدود ۱۵۰۰ میلادی، لورم ایپسوم یه متن استاندارد ساختگی برای صنعت چاپ و طراحی گرافیک شد، اون زمان بیشتر برای چاپ تابلو ها و یا برای ارائه نمونه پیش نمایش کتاب استفاده میشده ولی از سال ۱۹۶۰ میلادی این متن جهش بزرگی به سمت تایپ الکترونیکی کرد.
بعضی از طراح های گرافیک با این متن یکم شوخی میکنن و بعضی از کلمه ها رو به شکل طنز میارن تا مخاطباشون رو از این طریق جذب کنن. (که کار جالبی میتونه باشه)
تو این سال های اخیر نسخه های مختلفی از لورم ایپسوم ساخته شده که بعضی هاشون قالب رسمی و غیر رسمی یا بعضی ها هم میشه گفت کاملا متفاوت بودن.
البته تو خیلی از کشور ها هم این متنو به زبان خودشون ترجمه کردن یا حتی متن جدید ساختن ولی خب عموما ماهیت و مفهوم اصلی لورم ایپسوم نیست و صرفا جنبه کمک به طراحان گرافیک و مخاطباشون برای رسوندن هدف متن ها در طراحی داره.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *