

طراحی و صفحه بندی کاتالوگ را چگونه اصولی انجام دهیم؟
هنگامی که شما لیست عظیمی از محصولات برای تبلیغ و فروش دارید، به یک ابزار بازاریابی موثر نیاز دارید. شما میتوانید آن را نماینده برند خود برای مخاطبان موجود و بالقوه خود بنامید.
با توجه به این موضوع، شما باید کاتالوگ را به صورت اختصاصی و حرفه ای طراحی کنید. کاتالوگ باید بتواند جذابیت بازاریابی شما را چند درجه بالاتر افزایش دهد. با یک کاتالوگ جذاب، میتوانید تاثیر زیادی در ذهن مخاطب بگذارید و نتیجه خوبی بگیرید. چرا برای زنده کردن رویاهای تبلیغاتی خود از بهترین شرکت طراحی کاتالوگ کمک نمیگیرید؟
هدف کاتالوگ این است که کالاها و محصولات شما را با بیشترین بازدهی انجام دهد. به همین دلیل قوی، کاتالوگ ها یکی از موثرترین ابزار فروش در بازار هستند.
برای ایجاد یک کاتالوگ باید به چند موضوع توجه کرد.
یک کاتالوگ می تواند ابزار فروش قدرتمندی باشد، اما شما نیاز به طراحی هوشمند و تاثیرگذار دارید تا آن را کارآمد کند و ارتباط برندتان را افزایش دهید. طراحی خلاقانه کاتالوگ محصول، چه چاپی یا دیجیتالی، اغلب بر تصمیمات خریدار تأثیر میگذارد.
همکاری با یک شرکت طراحی کاتالوگ با تجربه می تواند به شما در رسیدن به نتایج فروش فوق العاده کمک کند.


کاتالوگ محصول چیست؟
کاتالوگ یک محصول چاپی و یا دیجیتالی است که اطلاعات محصولات یا خدمات شرکت را ارائه میکند. اطلاعاتی که برای مشتریان ضروری است، مانند: ابعاد محصول، قیمت، مواد و موارد دیگر را درج میکند. همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر در حین طراحی، صفحهبندی کاتالوگ نیز لازم است.
هر دو صنعت B2B و B2C از کاتالوگ محصولات استفاده می کنند. (مفهوم B2B و B2C : B2B یا Business To Business به تجارتی گفته میشود که این شرکت ها، تجار و فروشندگان انجام میشود که معمولا عمده این تجارت بین تامین کننده و خریدار است. در حالی که تجارت B2C تجارتی است که بین شرکت ها و مصرف کنندگان انجام میشود.)
و نکته مهم اینکه آنها به فضای تجارت الکترونیک محدود نمیشوند. مشاغل مبتنی بر خدمات و فروشگاههای آفلاین نیز از کاتالوگ ها استفاده میکنند.
هدف؟ خب این بستگی به این دارد که مخاطب چه کسی باشد.
بنابراین اگر یک خریدار در حال مرور کاتالوگ محصولات شما باشد، هدف تبدیل آنها به خریدار خواهد بود. اگر یک نماینده فروش از آن استفاده می کرد، هدف ارائه اطلاعات محصول به آنها برای تشویق گفتگوهای متنی است که مشتریان بالقوه را به خریداران تبدیل می کند.
به چه دلیل کاتالوگ مهم است؟
کاتالوگ، مانند دیگر ابزار های تبلیغاتی مثل: بروشور، لوگو، بنر، تراکت یا کارت ویزیت، ابزاری است که برای شناسایی و آگاهی از برند شما استفاده می شود. کارشناسان مارکتینگ و بازاریابان حرفه ای می دانند که در ایجاد یک کاتالوگ چقدر دقت لازم است و یک کاتالوگ تاثیرگذار چقدر میتواند روی فروش و دستیابی به مشتریان جدید تاثیرگذار باشد. یکی از عوامل موثر در طراحی کاتالوگ صفحه بندی آنها می باشد.
طراحی کاتالوگ در واقع ایجاد سندی مهم است که تا حد امکان، کاربردی و جذاب باشد.
کاربردی: آسان برای مشاوره و به طور مستقیم طراحی شده است.
جذاب: دارای جلد محکم خوب، کاغذ با کیفیت، طرحی شفاف و مدرن و… .
توجه داشته باشید که کاتالوگ های محصولات در اشکال و اندازه های مختلفی عرضه می شوند. شما می توانید کاتالوگ های فیزیکی، مشابه مجله و یا دفترچه و یا اسناد آنلاین مانند PDF های تعاملی طراحی کنید یا آنها را در سایت خود آپلود کنید و به عنوان کاتالوگ دیجیتال از آن ها استفاده کنید.
در واقع، با افزایش خرید آنلاین (۲.۱۴ میلیارد یا ۲۷.۶٪ در سراسر جهان، خرید آنلاین)، کاتالوگ محصولات آنلاین و یا دیجیتال میتوانند بسیار مفیدتر از کاتالوگ های چاپی روی کسب و کار شما تاثیر گذار باشند.
البته نمی توان گفت که کاتالوگ های کاغذی دیگر رونق ندارند، با توجه به اینکه بهترین قاضی در مورد اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و ترجیحات خرید آنها چیست، انتخاب با شماست.


چه چیزی در یک کاتالوگ محصول وجود دارد؟
از آنجایی که کاتالوگ محصولات شما جزئیات کامل مجموعه را ارائه می دهد، در طراحی و صفحه بندی کاتالوگ باید عناصر زیر درج شود:
• تصاویر
• توضیح کوتاه
• امکانات
• ابعادی مانند اندازه
• موادی مانند مس
• اعتبار مشتری (مانند نظرات)
• قیمت با هر تخفیف
• گواهینامه هایی مانند ISO 9001
• تماس برای اقدام مانند «اکنون بخرید» یا «مشاوره و خرید»
برای آشنایی بیشتر و مشاهده ی نمونه کارهای ارائه شده اسفند گرافیک کلیک کنید.
دو نکته مهم: در طراحی از پیچیدگی و چیدمان غیر اصولی پرهیز کنید و همچنین اصول برندینگ را در طراحی خود رعایت کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید.
تمام داده های محصولات خود را جمع آوری و آماده کنید.
برای طراحی کاتالوگ با جمع آوری اطلاعات محصول مانند ترکیب، ابعاد، توصیفات مشتری، قیمت و غیره شروع کنید.
همه آنها را در یک صفحه گسترده گردهم بیاورید تا بتوانید هنگام طراحی و صفحه بندی، داده ها را به راحتی تهیه و استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که تصاویر محصول را نیز با کیفیت هستند زیرا استفاده از تصاویر پرتکرار موجود در اینترنت و بی کیفیت باعث از بین رفتن اطمینان مشتریان بالقوه می شود.
زیرا در اکثر کاتالوگ های محصولات، تصاویر نقش کلیدی در جذب خریداران دارند. بنابراین مطمئن شوید که همه تصاویر شما با کیفیت هستند.
نحوه طراحی و صفحه بندی کاتالوگ محصولات
اکنون نحوه قرار دادن تمام این جزئیات و اطلاعات در صفحات کاتالوگ که توضیح خواهیم داد.
ایجاد یک کاتالوگ منظم و از نظر بصری جذاب، صادقانه، علم موشکی نیست. اما اصول و پیچیدگی های دارد که برای آن لازم است با بازار کار آشنا باشید و دانش طراحی و استفاده از ابزار های طراحی مانند طراحی و صفحه بندی کاتالوگ با فتوشاپ، ایندیزاین و .. آشنا باشید.
با صرف زمان در برنامه ریزی قبلی و استفاده از یک ابزار صحیح برای طراحی کاتالوگ خود، می توانید کار را سریع و کارآمد انجام دهید.
برای سرعت بخشیدن به کارها، همچنین می توانید از بین الگوهای کاتالوگ هر محصولی انتخاب کنید البته کپی برداری از تاثیرگذاری کاتالوگ میکاهد و قطعا مخاطبان متوجه این امر خواهند شد فقط باید از الگو ها و نمونه ها ایده بگیرید. بهترین کار این است که تناسب را بر اساس دستورالعمل های برند خود سفارشی و اجرایی کنید.
اطلاعاتی که می خواهیم درج کنیم باید با در نظر گرفتن اینکه مشتری چگونه با کاتالوگ ارتباط می گیرد، سازماندهی شود. شما باید عناصر زیادی را در نظر بگیرید: آیا مشتری محصولات را بر اساس دسته بندی جستجو می کند یا هر صفحه را ورق می زند؟ آیا مشتری نسخه کاغذی را ترجیح می دهد یا دیجیتال؟
آخرین چیزی که قبل از شروع به صفحه بندی کاتالوگ باید جمع آوری کنید: دستورالعمل هایی در مورد هویت بصری برند شما است. به این ترتیب، یادداشت هایی در مورد رنگ های برند خود، فونت های مورد استفاده، شخصیت برند و جزئیات مرتبط خواهید داشت که به شما کمک می کند یک کاتالوگ حرفه ای ایجاد کنید.


ساختار و طراحی و صفحات کاتالوگ را برنامه ریزی کنید.
برنامه ریزی برای صفحه بندی کاتالوگ کار بعدی است که باید انجام دهید، ترتیب قرار گیری و الویت محصولات را دسته بندی کنید.
راهنمایی: بهترین دسته بندی این است که بتوانید محصولات و یا خدمات محبوب و پرفروش را در صفحات نخستین قرار دهید.
نکته حرفه ای: یک طرح بصری اول برای کاتالوگ محصولات خود آماده کنید. این کار به این دلیل است که طراحی کلی کمتر کلامی است و بیشتر عکس محصول است که آن را جذاب و قابل درک میکند.
مطمئن نیستید که چه ساختاری به بهترین شکل با کاتالوگ محصولات شما مطابقت دارد؟ نمونه کارهای رقبا و هم صنفان خود تماشا کنید، ایده های بسیاری به ذهنتان خواهد رسید.
کاتالوگ ها با کاربردهای متفاوت ساختار و صفحه بندی کاتالوگ های متفاوتی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، به کاتالوگ های پزشکی فکر کنید که در آنها مقالات بر اساس حروف الفبا مرتب شدهاند. گاهی اوقات، سازماندهی محصولات به روشی شهودی یا با استفاده از معیارهای کمتر سختگیرانه، شاید مخلوط کردن قوانین مفید است. به این ترتیب مشتریان با مراجعه به هر صفحه تعامل بیشتری خواهند داشت.
حاشیه برش و خط تا کاتالوگ
ابعاد ذکر شده در چاپ کاتالوگ، ابعاد نهایی (با خطای چند میلیمتری برای صحافی و برش صفحات) کاتالوگ آماده برای شماست. در واقع به دلیل نوع صحافی کاتالوگ، هر برگ از کاتالوگ به اندازه دو برابر آن چاپ می شود. برای مثال، در کاتالوگ A4 ، برگ های کاتالوگ در سایز A3 می باشد که پس از تا و صحافی هر برگ A3 درو دارای ۴ صفحه مجزا از کاتالوگ A4 را می سازد.
نکته مهم این است که به دلیل صحافی و برش متفاوت صفحات کاتالوگ حتما حاشیه برش یک سانتی متر از طرفین و از خط تا وسط رعایت شود. به این معنا که در این قسمت طرح از متن، تصاویر مهم و یا لوگو استفاده نکنید. البته طرح قالب کاتالوگ باید تا انتها ادامه داشته باشد که اطراف صفحات سفید نباشند. پیشنهاد ما در نظر گرفتن ۲ سانتی متر حاشیه امن است.
این نکته ها حتما کار شما را برای طراحی و صفحه بندی کاتالوگ راحت میکند:
صفحه بندی کاتالوگ با توجه بهنوع صحافی و چاپ، نیاز به رعایت قوانین و دقت عمل بالا دارد. با رعایت این نکات پیچیدگی ها کمتر و طراحی راحت تر می شود.
به راحتی با استفاده از کاغذهای باطله میتوانید برگه ها را تا زده و داخل هم به صورت کتاب قرار دهید. حالا صفحات را ورق زده و شماره گذاری کنید، سپس صفحات را از هم باز کرده و هر برگه را جداگانه نگاه کنید. حالا یک برگه دارید یک دارای ۴ صفحه مجزا است. این برگه پشت و رو همان برگه های کاتلوگ شماست. که اگر به همین شکل چاپ شود همان نتیجه دلخواه حاصل می شود.
برای مثال، اگر برگه اول که شامل جلد کاتالوگ است را در نظر بگیرید، برای کاتالوگ هایی که از سمت راست باز می شوند، برگه شما در یک رو، شامل صفحه شماره ۱ در سمت چپ (جلد رو) و صفحه شماره آخر در سمت راست (جلد پشت) می باشد. روی دیگر هم شامل صفحه شماره ۲ در سمت راست و صفحه شماره یکی مانده به آخر (مثلا شماره ۷ در کاتالوگ ۸ صفحه ای) می باشد.
در تصویر زیرصفحه صفحه بندی کاتالوگ ۸ صفحه ای A4 را میتوانید ببینید.


بدون دیدگاه