رزومه شرکت یا company profile چیست و چگونه انجام می شود

رزومه شرکتی یا company profile
رزومه شرکتی یا company profile

رزومه شرکت (company profile)

رزومه شرکت (Company Profile) ارزش آن شرکت به‌همراه مأموریت، اهداف و عملکردش را به سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان نشان می‌دهد. هنگامی که در حال ساخت رزومه کاری برای شرکت خود هستید، این‌که بدانید چه چیزی باید در رزومه‌‌ی شرکت آورده شود به شما کمک می‌کند تا رزومه‌ای تهیه کنید که توجه خوانندگان را جلب کند و وجهه‌ی شرکت را در جامعه بهبود ببخشد.

کمپانی پروفایل (Company Profile) یا رزومه شرکت، هسته مرکزی برند شماست و داستان به وجود آمدن بیزینس شما را بیان می‌‌کند. در دنیای تجارت امروز، رقابت بین سازمان ها بسیار زیاد است و توانایی ارائه درست خدمات و محصول از دیدگاه بازار سازی و بازریابی بسیار ضروری می باشد. از آنجایی که شرکت ها تمام سعی خودشان را در ایجاد یک هویت منحصر به فرد و برند معتبر جهت ارائه خدمات به مشتریان خود می نمایند، وجود یک رزومه شرکتی حرفه ای مهمترین مدرک برای شناخته شدن برند و جا افتادن ماهیت کسب و کار در مرحله دوم می باشد.

 

کمپانی پروفایل یا رزومه یک شرکت، در مورد اینکه چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید می باشد و به مشتریان بالقوه و همچنین کارمندان کمک می کند تا با کسب وکار شما و مأموریت آن آشنا شوند. شما اگر سازمانی هستید که قصد ثبت شرکت و ادامه فعالیت در کشورهایی نظیر امارات متحده، کانادا، آلمان، فرانسه، اسلواکی، هلند، پرتقال، اسپانیا، اتریش و سایر کشورها و یا قصد همکاری با شرکتهای خارج از ایران را دارید، اولین مرحله این است که نشان دهید یک بیزنس واقعی دارید و ارزش سازمان شما را مشخص کند.

 

رزومه شرکتی باید طوری نوشته و طراحی شود که مخاطبین شما که مشتریان شما هستند را درگیر کند. به طوری که آنها با دیدن رزومه شرکت شما حتی قبل از اینکه با شما تماس بگیرند به خدمات و محصولات شما اطمینان پیدا کنند.

company-profile
company-profile

چرا رزومه شرکت یا company profile اهمیت زیادی دارد؟

از مهم ترین مدارک یک شرکت که می تواند با شرکت های بین المللی همکاری داشته باشد ارائه کمپانی پروفایل یا رزومه شرکتی است.
در واقع نشان دادن قدرت شرکت در قالب یک کاتالوگ به شرکت‌های بین المللی، طراحی رزومه شرکت به صورت تخصصی می باشد.
یک شرکت ایرانی در صورت کسب موفقیت در تجارت خارجی به ساخت رزومه برای شرکت خود نیاز دارد و برای فعالیت در بستر B2B (Business To Business: به تجارتی گفته می‌شود که این شرکت ها، تجار و فروشندگان انجام می‌شود که معمولا عمده این تجارت بین تامین کننده و خریدار است) یا  B2C (تجارتی است که بین شرکت ها و مصرف کنندگان انجام می‌شود).

 

موارد استفاده از کمپانی پروفایل یا رزومه شرکتی

۱/ساخت وبسایت های استراتژیک
۲/تهیه بیزینس پلن و اخذ ویزاهای استارت آپ
۳/ایجاد شبکه های تجاری و قراردادهای بین المللی

website-design
website-design

ساخت وب سایت‌های استراتژیک

رزومه شرکت می تواند در ساخت وب سایت حرفه‌ای نقش بسیار مهمی‌ داشته باشد:

 

می تواند به ایجاد اعتبار و اعتماد با مشتریان و شرکای بالقوه ای که از وب سایت شما بازدید می کنند کمک کند. وب سایتی‌ که بر مبنای رزومه شرکت ساخت شده می تواند تاریخچه، دستاوردها، تخصص و سایر اطلاعات مهم شرکت شما را به نمایش بگذارد.

 

می‌تواند پیام شرکت شما را از طریق مأموریت، ارزش‌ها و اهداف سازمان، به طور واضح به مخاطبان هدف شما ارائه دهد. این امر می تواند به متمایز کردن کسب و کار شما از رقبا و ایجاد هویت برندی قوی تر کمک کند.

 

رزومه شرکت می تواند شامل کلمات کلیدی و عباراتی باشد که به کسب و کار شما مرتبط هستند، که می تواند به بهبود رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو (Search Engines) کمک کند. این امر می‌تواند برای مشتریان بالقوه هنگام جستجوی محصولات یا خدمات مرتبط آسان‌تر شود و وب سایت شما در ۱۰ وب سایت اول صفحه گوگل به مشتریان شما نشان داده شود.

 

می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تیم‌های فروش و بازاریابی قرار دهد که از آن برای تبلیغ کسب‌وکار شما استفاده کنند. همچنین می تواند با نشان دادن نقاط قوت و نقاط فروش منحصر به فرد شرکت شما به جذب مشتریان و شرکای بالقوه کمک کند.

 

به طور کلی، یک رزومه شرکت اگر به خوبی نوشته شده و از نظر بصری جذاب باشد می تواند به افزایش کیفیت و اعتبار کلی وب سایت تجاری شما کمک کند و آن را برای مشتریان و شرکای بالقوه جذاب تر کند.

business plan
business plan

تهیه بیزینس پلن و اخذ ویزاهای استارت آپ

در فرایند اخذ ویزاهای استارتاپ، رزومه حرفه‌ای شرکت، به عنوان یکی از مدارک مهم مورد نیاز برای احراز هویت و اثبات صلاحیت شرکت است. برای اخذ ویزاهای استارتاپ در کشورهای مختلف، اغلب باید نشان داد که شرکت در حالت فعلی یا آینده در حوزه‌ی فناوری و یا صنایع مرتبط با آن، فعالیت خواهد کرد و توانایی رقابت با شرکت‌های مشابه را دارد.

 

رزومه حرفه‌ای شرکت که شامل محصولات، خدمات، تجربیات و افتخارات شرکت می باشد، می‌تواند در اثبات صلاحیت و قابلیت رقابتی شرکت بسیار مؤثر باشد. همچنین، این رزومه می‌تواند به عنوان یک مدرک قانونی برای شرکت در برابر مراجع مختلفی مانند وزارت کار و نیز سفارت‌ها، مفید واقع شود.

 

در کنار رزومه شرکت، مدارک دیگری مانند مستندات حقوقی شرکت، برنامه کاری و توضیحات فنی محصولات و خدمات شرکت نیز مهم هستند. با ارائه‌ی مدارک کامل و دقیق، احتمال اخذ ویزای استارتاپ برای شرکت، بسیار بیشتر خواهد بود. رزومه شرکت اگر قوی و حرفه‌ای تنظیم و نوشته شود می تواند برای ایجاد یک طرح تجاری قوی (Business Plan) برای ویزاهای استارت آپ ضروری باشد. با نشان دادن توانایی کسب و کار خود برای حضور در بازار، سودآوری و رشد، تیم مستعد، ثبات مالی و تصویر حرفه ای کسب و کار خود، می توانید شانس خود را برای تایید ویزای استارت آپ و راه اندازی کسب و کار خود در کشوری جدید افزایش دهید.

 

• برجسته کردن تیم شما: مقامات مهاجرتی می خواهند مطمئن شوند که شما یک تیم قوی برای اجرای طرح تجاری خود دارید. مشخصات شرکت شما می تواند مهارت ها و تجربیات اعضای تیم شما را برجسته کند و به مقامات تضمینی از سرمایه انسانی شرکت شما بدهد.

 

• نشان دادن ثبات مالی شرکت: برای واجد شرایط بودن در اخذ ویزای استارت آپ، باید نشان دهید که کسب و کار شما منابع مالی کافی برای موفقیت دارد. رزومه شرکت شما می تواند با برجسته کردن منابع مالی، پیش بینی درآمد و سایر معیارهای مالی، ثبات مالی شما را به نمایش بگذارد.

 

• ارائه تصویر حرفه‌ای از کسب و کاری که می‌خواهید راه اندازی کنید: ارائه یک تصویر حرفه‌ای از کسب و کار خود توسط رزومه شرکت می تواند نشان دهد که شما کسب و کار خود را جدی می گیرید و به موفقیت آن متعهد هستید و همین امر باعث جلب اعتماد افسر مهاجرت خواهد شد.

business meeting
business meeting

جذب مشتریان بین المللی، ایجاد شبکه های تجاری و قراردادهای بین المللی

در پروفایل کمپانی، رزومه شرکت شما برای بازار‌های بین المللی تنظیم می‌‌شود.

تخصص شرکت شما در یک زمینه یا صنعت خاص می‌ بایست برجسته شود. این استراتژی به مشتریان بین المللی بالقوه اعتماد به نفس در توانایی شما برای ارائه محصولات یا خدمات مورد نیاز آنها را می دهد.

رزومه شرکت یک ابزار بازاریابی است که به مشتریان، شرکاء و سرمایه گذاران بالقوه اطلاعات درست درباره شرکت شما و فعالیت های آن ارائه می دهد. شرکت در نمایشگاه‌های صنعتی، کنفرانس‌ها، و همایش‌های بین‌المللی، می‌تواند به شما کمک کند تا با افراد و شرکت‌های جدید آشنا شوید و شبکه خود را در بازار جهانی گسترش دهید. اما قدم بعدی پرزنت کردن شرکت شما است که در این مرحله به رزومه شرکت و وب سایت نیاز پیدا می‌کنید.

نحوه نوشتن رزومه کاری شرکت

 

۱. هدفی را برای رزومه شرکت تعیین کنید

مهم است قبل از شروع به نگارش، هدف رزومه را مشخص کنید. رزومه‌ی شرکت‌ها بسته به مخاطب هدف می‌توانند موارد مختلفی را شامل شود. پس از تعیین هدف رزومه، وقت آن است به مواردی برای ثبت در رزومه‌ی شرکت فکر کنید که روی هدف متمرکزند. در ادامه برخی از این موارد آورده شده‌اند:
• ارزش‌های شرکت: در نگارش رزومه‌ی شرکت برای جذب سرمایه‌گذار یا برای جلب مشتریان می‌توان کلماتی را به‌کار برد که بیان‌گر ارزش‌های شرکت هستند.
• ارزش محصولات: اگر به‌ویژه آن را برای سرمایه‌گذاران می‌نویسید، می‌توانید آن را به‌عنوان فرصتی برای نشان دادن ارزش محصولات به مخاطبان هدف شرکت درنظر بگیرید.
• عملکرد: این رزومه مانند فرصتی است که عملکرد شرکت، به‌خصوص وضعیت درآمدش را شرح می‌دهد.

 

۲. یک سبک و قالب را برای رزومه‌‎ شرکت انتخاب کنید
می‌توانید در مرحله‌ی بعد درمورد سبک و ساختار رزومه تصمیم بگیرید. به این ترتیب می‌توانید اطلاعات را به شیوه‌ای سازمان‌دهی کنید که روان باشد و خوانندگان را به ادامه خواندن ترغیب کند. یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای قالب‌بندی رزومه‌ شرکت استفاده از مجموعه‌ای از زیرتیترها (Subheadings) برای سازمان‌دهی داده‌هاست.

 

۳. اطلاعات تماس را در رزومه شرکت بگنجانید
یک راه برای آغاز متنِ رزومه‌ شرکتی، ذکر نام شرکت، وب‌سایت و اطلاعات تماس است. این کار خوانندگان را قادر می‌سازد که تحقیق بیش‌تری پیرامون شرکت انجام دهند. همچنین، اگر هدف‌تان در نگارش رزومه سرمایه‌گذاران بالقوه هستند، می‌توانید آن‌ها را مطمئن کنید که برای برقرای ارتباط با فردی در شرکت دررابطه با سرمایه‌گذاری راه ساده‌ و آسانی دارند.

 

۴. بیانیه‌ی مأموریت شرکت را در رزومه شرکت ذکر کنید
در قسمت بعدیِ رزومه‌ی شرکت می‌توانید بیانیه‌ی مأموریتِ شرکت (Mission Statement) را درج کنید. بیانیه‌ی مأموریت گوینده‌ی هدف و ارزش‌های یک شرکت است. عناصر یک بیانیه‌ی مأموریت قدرت‌مند به این قرار است:

مخاطب هدف: یک بیانیه‌ی مأموریت قدرت‌مند به توضیح بازارمصرف اصلیِ موردهدفِ شرکت می‌پردازد؛
محصول یا خدمت: بیانیه‌ی مأموریت می‌تواند محصول یا خدمتی را که شرکت ارائه می‌دهد برای مخاطب روشن کند؛
وجه تمایز: بیانیه‌ی مأموریت، دلیل ممتاز بودن محصولاتش را در بازار بیان می‌کند.

 

۵. راجع‌به تاریخچه‌ی شرکت در رزومه شرکت بنویسید
بسیاری از رزومه‌ی شرکت‌ها شامل یک داستان مختصر از نحوه‌ی‌ تأسیس شرکتند. این اطلاعات را می‌توانید در قالب یک خط زمانی (Timeline) درآورید یا یک پاراگراف کوتاه با هدف شناختی بیش‌تر از انگیزه‌‌های پشت تأسیس شرکت بنویسید. تاریخ و محل تأسیس شرکت را هم در این قسمت درج کنید.

 

۶. محصولات و خدمات را در رزومه شرکت توضیح دهید
حالا باید توضیحاتی درباره‌ی محصولات یا خدمات شرکت را در رزومه‌ی شرکت ارائه دهید. این توضیحات مانند فهرستی کامل است. خلاصه‌ای از محصولات پرفروش شرکت یا شرح جامع‌تری از انواع محصولاتی که شرکت می‌فروشد.

 

۷. جوایز و تقدیرنامه‌های کسب‌شده را در رزومه لحاظ کنید
می‌توانید در بخش بعدی رزومه شرکت جوایز و سایر تقدیر‌نامه‌هایی را که شرکت دریافت کرده‌، فهرست کنید. این قسمت به شما کمک می‌کند تا از رزومه‌ شرکت برای اثبات ارزش و اعتبار شرکت در صنعت و جامعه‌ی مربوطه بهره ببرید.

 

۸. اطلاعات مالی را در رزومه شرکت اضافه کنید
اگر سرمایه‌گذاران، مخاطبان اصلی رزومه‌ هستند، می‌توانید بخشی را نیز به اطلاعات مالی شرکت اختصاص دهید، از جمله:

اهداف مالی: گنجاندن اهداف شرکت در رزومه به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که مدیریت و هیئت‌اجرایی شرکت مشتاق افزایش درآمد هستند؛
راهبردها: رزومه‌‌ی شرکت علاوه‌بر اهداف مالی می‌تواند طرح‌های شرکت برای دست‌یابی به آن اهداف را نیز نشان دهد؛
عملکرد گذشته: همچنین شرکت‌ها قادرند در رزومه‌ی خود عملکرد گذشته‌شان را بگنجانند تا سابقه‌ی شرکت را تشریح کنند.

 

۹. اطلاعات جمعیت‌شناسی را نیز بنویسید
اطلاعات دیگری که می‌توانید در رزومه‌ شرکت بگنجانید اطلاعات مربوط به جمعیت‌شناسی یا دموگرافیک آن است، از جمله:

تعداد کارمندان: گنجاندن تعداد کارمندان در رزومه، اندازه‌ی شرکت را به خوانندگان نشان می‌دهد؛
تنوع کارکنان: شرکت می‌تواند آمار آمیختگی نژادی، سنی و جنسیتی کارمندان خود را در رزومه لحاظ، و درباره اهداف و راهبردهای بهبود این آمار بحث کند.

 

۱۰. توصیه‌نامه‌ها را فراموش نکنید
بخشی از رزومه‌ را نیز می‌توانید به تستیمونیال یا توصیه‌نامه‌های مشتریان یا کارمندان شرکت خود اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ثابت کنید که کارمندان در فضایی با فرهنگ کاری مثبت کار می‌کنند یا رضایت مشتریان همیشه برای شرکت مهم بوده است. توصیه‌نامه می‌تواند نقل‌قولی ساده از یک فرد درباره‌ی تجربه‌اش با شرکت باشد. این، باید با ذکر نام و عنوان آن فرد همراه باشد. عکس‌هایی را نیز می‌توانید به توصیه‌نامه اضافه کنید.

کمپانی پروفایل -رزومه شرکتی
کمپانی پروفایل -رزومه شرکتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *